KL CHRONICLE: Kenyataan media oleh 1MDB 15 Julai 2015

Wednesday, July 15, 2015

Kenyataan media oleh 1MDB 15 Julai 2015

1MDB Mengalukan Minat Tenaga Nasional Berhad

Kami merujuk kepada pengumuman, bertarikh 15 Julai 2015, oleh Tenaga Nasional Berhad (“TNB”) berkenaan tawaran tidak terikat (non-binding offer) oleh syarikat tersebut untuk aset-aset tenaga 1MDB. 



Sebagai sebahagian daripada pelan rasionalisasi yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan pada 29 Mei 2015, 1MDB sedang giat mencari pelbagai kaedah untuk penjanaan dana (monetisation) dari aset-aset tenaganya, yang berada di bawah Edra Global Energy Berhad (“Edra”). Oleh yang demikian, 1MDB mengalukan-alukan minat TNB terhadap Edra.  

1MDB juga menerima tawaran-tawaran indikatif, tidak terikat (non-binding offers) daripada pihak-pihak lain dari dalam dan luar negara untuk aset-aset tenaga kami, sebagai sebahagian daripada proses untuk penjanaan dana (monetisation) daripada pelaburan kami dalam Edra. Lembaga Pengarah (“Board”) kami akan mengkaji pelbagai kertas-kertas cadangan yang diterima pada masa yang sesuai, di mana selepas itu, pihak-pihak yang dipilih akan dijemput oleh penasihat kewangan 1MDB untuk melakukan usaha yang wajar (due diligence) selanjutnya ke atas Edra, dan diakhiri dengan penyerahan tawaran mengikat (binding offers) untuk dipertimbangkan oleh Lembaga Pengarah kami. Dalam menilai tawaran-tawaran ini, Lembaga Pengarah akan berpandukan, antara lain, nilai pemaksimuman (maximisation) kepada pemegang saham 1MDB, kepastian perjanjian (deal certainty), dan terma-terma yang adil dan munasabah.

1MDB akan membuat pengumuman yang sewajarnya apabila ada perkembangan selanjutnya. 

Media statement by 1Malaysia Development Berhad

Issued on 15 July 2015

For immediate publication

 Media statement by 1Malaysia Development Berhad
Issued on 15 July 2015

For immediate publication

1MDB Welcomes Tenaga Nasional Berhad’s Interest

We refer to the announcement, dated 15 July 2015, by Tenaga Nasional Berhad (“TNB”) in relation to a non-binding offer by the company for 1MDB’s power assets.

As part of the rationalisation plan announced by the Ministry of Finance on 29 May 2015, 1MDB is actively pursuing various options with respect to the monetisation of its power assets, which are housed under Edra Global Energy Berhad (“Edra”). Accordingly, 1MDB welcomes TNB’s interest in Edra.

1MDB has also received indicative, non-binding offers from other local and international parties in relation to our power assets as part of the process to monetise our investment in Edra. Our Board of Directors (“Board”) will review the various proposals received in due course, following which select parties will be invited by 1MDB’s financial advisor to conduct further due diligence on Edra, culminating in the submission of binding offers for our Board’s consideration. In assessing these offers, the Board will be guided by, among other things, value maximisation to 1MDB’s shareholders, deal certainty, and terms that are fair and reasonable.

1MDB shall make appropriate disclosures as and when there are further developments. 

http://www.bursamalaysia.com/market/listed-companies/company-announcements/4804073

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget