KL CHRONICLE: @tunfaisal : #Nothing2Hide Program lancar jika tidak diganggu tamu tak diundang #KekalNajib

Saturday, June 13, 2015

@tunfaisal : #Nothing2Hide Program lancar jika tidak diganggu tamu tak diundang #KekalNajib


Kronologi Program Dialog Bersama PM "Nothing To Hide" seperti yang dikeluarkan oleh laman facebook Dialog PM bersama NGO


1. Ulasan mengenai program Dialog PM bersama NGO Nothing to Hide tanpa fakta sebenar mengakibatkan ramai tersasar jauh dari kebenaran dan akhirnya meletakkan kesalahan ke atas tempat yang salah. 

2. Saya telah mengambil sedikit masa untuk meneliti bahan-bahan yang disebarkan berkaitan program Dialog PM bersama NGO dan bertanya beberapa orang urusetia program bagi memahami kronologi peristiwa yang berlaku.

3. Program Dialog PM bersama NGO adalah suatu program yang sangat baik. Ia adalah platform masyarakat sivil yang membolehkan Badan-badan Bukan Kerajaan (NGO) berdialog dan berinteraksi dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Sesuai dengan temanya Nothing To Hide, pemimpin dan ahli NGO boleh bertanyakan apa sahaja kepada Perdana Menteri. 

4. Perdana Menteri juga telah BERSETUJU untuk hadir dan bersetuju dengan tema program, iaitu Nothing To Hide kerana tidak ada apa yang ingin beliau sembunyikan. Beliau sendiri memberikan tarikh 5 Jun, iaitu sebelum beliau berangkat menunaikan umrah dan PWTC dicadangkan sebagai lokasi program bagi memudahkan peserta menunaikan solat Jumaat.

5. Persetujuan PM diperolehi pada tarikh 19 Mei. Bermaksud urusetia mempunyai kurang daripada tiga minggu (17 hari) untuk membuat persiapan. Mesyuarat pertama mengenainya dibuat pada 21 Mei. Pengumuman pertama dibuat pada hari Ahad, 31 Mei dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia dan sidang media pertama dibuat pada 2 Jun.

6. Jemputan dibuat melalui dua cara, pertama secara langsung kepada sejumlah NGO. Kedua, secara terbuka melalui hebahan media. Hanya 1,200 tempat disediakan di dalam dewan. NGO yang berminat perlu mendaftarkan diri dan kad jemputan akan diberikan berdasarkan siapa yang terlebih dahulu membuat permohonan (first come first serve).

7. Semua urusan berjalan lancar tanpa banyak masalah sehingga ada kenyataan media sosial daripada seorang pemberita pada 3 Jun bahawa pegawai Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan kedatangan beliau ke majlis ini. Selepas itu, urusetia menerima banyak panggilan bagi mengesahkan kehadiran Tun M. 

Tweet pertama yang mengundang masalah

8. Jawapan yang diberikan urusetia adalah `tidak pasti’ kerana tidak ada jemputan rasmi dibuat kepada Tun M. Urusetia tidak menjangkakan Tun M akan datang memandangkan program ini tidak kena dengan taraf beliau. Lagipun program ini lebih khusus untuk PM dan kehadiran Tun M amat tidak sesuai disebabkan serangan beliau terhadap PM kebelakangan ini.

9. Pada malam yang sama, ada mesej disebarkan menjemput seramai mungkin ahli Perkasa Selangor ke PWTC. Dalam mesej tersebut dinyatakan program ini adalah `program terbuka’ (sedangkan program ini hanya untuk jemputan) dan kehadiran ahli Perkasa ini adalah untuk menjaga keselamatan Tun M. 

Paparan skrin mesej jemputan daripada Perkasa yang disebarkan melalui media sosial di panjangkan oleh Pak Darus Saat dalam Kumpulan Whatsapp (1) Melayu Berani Bersatu. Dato Hamidah Osman adalah antara ahli dalam kumpulan ini.

10. Kehadiran Tun M dan mesej jemputan kepada ahli Perkasa ini mengundang masalah baru kerana dilihat oleh pihak berkuasa sebagai provokasi dan tanda permulaan kekecohan.

11. Pada malam Khamis, 4 Jun, urusetia telah memanggil satu mesyuarat khas bagi membincangkan tentang kehadiran Tun M dan ahli Perkasa. Pihak polis dan Pihak Keselamatan PWTC turut dijemput bagi mendapatkan pandangan. 

12. Dalam mesyuarat khas ini, urusetia telah ditanya sama ada terdapat di kalangan mereka yang membuat jemputan rasmi kepada Tun M. Semua anggota, termasuk Datuk Khairul Anuar Rahmat, Pengerusi Suka Guam menafikan ada menjemput Tun M. 

13. Memandangkan Tun M tetap ingin hadir walaupun tidak dijemput, maka pihak urusetia, pihak polis dan keselamatan PWTC telah berbincang sama ada mahu membenarkan Tun M masuk atau tidak. Terdapat DUA pandangan. Pertama, untuk tidak membenarkan Tun M masuk kerana sebarang pertikaman lidah antara Tun M dan PM akan merosakkan imej kedua-dua pemimpin, UMNO dan negara. Lebih buruk lagi jika pertikaman lidah ini disahut penyokong masing-masing sehingga mengundang kejadian yang tidak diingini. Pandangan kedua, adalah untuk membenarkan beliau masuk.

14. Urusetia akhirnya bersetuju membenarkan Tun M masuk dengan syarat, hanya dua kerusi disediakan di bawah pentas bersama tetamu kehormat yang lain, iaitu untuk Tun M dan Tun Dr Siti Hasmah. Tiada pengiring dan penyokong Tun M dibenarkan masuk. Sebuah bilik menunggu juga disediakan supaya Tun M dan tetamu kenamaan lain dapat menunggu dengan selesa.

Kerusi yang disediakan oleh urusetia untuk Tun M atas dasar menghormati beliau, 
jika beliau benar-benar hadir, bukan bermaksud beliau diundang

15. Perlu ditegaskan bahawa kerusi ini disediakan atas dasar rasa hormat dan bukan bermakna Tun M mendapat undangan. Pada waktu yang sama, seperti audien yang lain, Tun M masih perlu menghormati majlis, tertakluk kepada peraturan majlis dan tidak wajar berbuat sesuka hati di dalam program ini. 

16. SEJAK MALAM KHAMIS lagi, pihak polis telah menyatakan kebimbangan tentang tahap kawalan dan keselamatan majlis. Pihak polis telah mencadangkan agar program ini ditangguhkan, tetapi disebabkan ramai yang telah bekerja keras selama hamper tiga minggu untuk menjayakan program ini, urusetia cuba meyakinkan pihak polis bahawa keselamatan adalah dalam kawalan kerana hanya 1,200 orang jemputan sahaja yang akan berada di dalam dewan. Pihak lain yang tidak menerima jemputan tidak dibenarkan masuk ke dewan. Jumlah anggota Rela dan pegawai keselamatan PWTC telah ditambah untuk mengawal keadaan. Urusetia juga meminta pihak polis memberi masa sehingga keesokan pagi sebelum keputusan penangguhan majlis ini dibuat. 

#Nothing2Hide: Program lancar jika tidak diganggu tamu tak diundang - http://tunfaisal.blogspot.com/2015/06/nothing2hide-program-lancar-jika-tidak.html?m=1

5 comments:

Anon said...

Lancar sebab #sembangkosong

aku said...

masih tak cukup polis nak jaga keamanan kat PWTC..senang cakap..berani kerana benar, takut kerana susah nak nyatakan kebenaran...

Unknown said...

sudah laa....org dh xnk dgr dh...terang apepon x gune...trlambat dh...lenkali gune otak..bkn pala lutot...

Unknown said...

sudah laa....org dh xnk dgr dh...terang apepon x gune...trlambat dh...lenkali gune otak..bkn pala lutot...

Fikir said...

asyik asyik nak salahkan orang lain ... ngaku wira bugis konon, senang nya kecut tel*q hanya ali tinju bikin kacau aje boleh jadikan alasan keselamatan

ish ish ish hanya bacul ake terjerit jerit ngaku pendekar ... kesian

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget