KL CHRONICLE: Not Surprising, Kini @Khalid_Samad pula pertahankan Mat Sabu

Monday, June 1, 2015

Not Surprising, Kini @Khalid_Samad pula pertahankan Mat Sabu



Selepas Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub mempertahankan ucapan Mohamad Sabu Jumaat lalu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Khalid Abdul Samad pula tampil melakukan perkara yang sama, lapor Sinar Harian hari ini.

Khalid berkata, ucapan timbalan presiden parti yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu itu, merupakan satu penegasan mengenai pentingnya kerjasama antara parti dalam Pakatan Rakyat (PR) sekiranya mahu menang.



Ia bukan satu kritikan, katanya yang sependapat dengan kenyataan yang dibuat Mat Sabu itu, yang selama ini PAS tidak boleh menang apabila bersendirian.

"Oleh itu, saya tidak lihat itu sebagai satu kritikan, tetapi sebagai menegaskan perlunya kerjasama di antara parti.

"Apa yang Mohamad tekankan ialah kerjasama dengan PR kalau mahu menang," katanya kepada akhbar itu.

Mat Sabu dilaporkan dalam ucapannya mempertikaikan kepimpinan Ustaz Hadi menawan Terengganu, selain menyindir dan mengherdik tindakan presiden PAS itu yang mahu keluar PR.

"Pidatonya (Hadi) begitu hebat, ceramahnya, kuliahnya, Rusila, kereta parking berbatu, jadi macam pekan sehari bila Tok Guru Hadi beri kuliah, tapi bila pilihan raya umum (tetap) tak boleh ambil Terengganu (daripada BN).

"(Sehinggalah pada) tahun 1999 kita berpakat dengan PKR, dapatlah kita memerintah Terengganu. Ertinya, kita ambil Terengganu pun melalui pakatan. Bagaimana nak kuasa? Kita kena berpakat," katanya pada ceramah itu.

Turut hadir ketika itu ialah Ahmad Awang yang akan menentang Hadi bagi jawatan presiden pada pemilihan PAS nanti.

Hadi sebelum ini dilaporkan berkata, beliau akan membawa PAS keluar daripada PR jika DAP mencetuskan provokasi ke atas parti itu selepas tidak bersetuju dengan usaha parti Islam itu melaksanakan hudud di Kelantan.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget