KL CHRONICLE: Pemaju Komersial Indonesia Mulia Group Kini Mahu Ambil Alih Signature Tower di TRX dari 1MDB

Saturday, May 9, 2015

Pemaju Komersial Indonesia Mulia Group Kini Mahu Ambil Alih Signature Tower di TRX dari 1MDB

Mulia Group dikuasai Tycoon Indonesia Eka Tjandranegara & keluarga
Menurut sumber-sumber pasaran, pemaju komersial Indonesia Mulia Group sedang berunding dengan 1MDB untuk mengambil alih pembangunan 74 tingkat Signature Towers di TRX - perjanjian RM500+ juta yang sama bagi blok kedua tanah yang ditolak Tabung Haji. http://tinyurl.com/lzk8f4o

Saya faham bahawa perjanjian Mulia Group ini akan berlaku atau mungkin telah dimeterai sejak Tabung Haji menolaknya.



Mulia Group ini adalah pemaju hartanah komersial terbesar di Indonesia. http://www.mulialand.com/abtus/aboutus.html

Ini bermakna bahawa setakat ini, syarikat hartanah terbesar di Australia iaitu Lend Lease (yang menjalankan projek RM8billion di TRX yang ditandatangani pada bulan Mac) dan pemaju hartanah terbesar di Indonesia telah membantu pemulihan atau "bail-out" 1MDB.

Yang benar-benar peliknya ialah jika menjual RM185 juta tanah dengan diskaun kepada Tabung Haji sendiri dipanggil "bail-out" sementara yang lain membelinya pada harga yang sama tidak dianggap bail-out.

Sila ingat bahawa nama asal TRX adalah KLIFD - dimana "I" bermaksud Antarabangsa. Ia sentiasa menjadi MATLAMAT dan NIAT untuk TRX menjadi antarabangsa secara asalnya dan membawa masuk pelabur-pelabur asing yang kemudiannya akan membawa masuk syarikat-syarikat asing yang akan ditempatkan di situ.

Bagi tanah TRX yang terkurang nilai, mari kita pertimbangkan yang berikut.
Harga belian = RM320 juta
Kos untuk penempatan semula, pampasan, perancangan, pembangunan, pengezonan semula dan pemasaran, infrastruktur (jalan raya dan terowong bawah tanah beberapa akses jalan raya, elektrik, air dan lain-lain) = RM 2 bilion (boleh lebih daripada ini dan 1MDB boleh mengesahkan)

Jumlah kos tanah TRX untuk 1MDB = RM2.32 bilion.

Saiz tanah = 70 ekar
Tanah yang boleh digunakan = 70% atau 49 ekar (kerana keperluan peruntukan tanah untuk membina jalan raya, kawasan lapang, kemudahan air dan pembetungan, pencawang elektrik dan lain-lain)
Tanah yang diperuntukkan untuk taman awam = 20 ekar
Tanah yang boleh digunakan selepas taman awam = 29 ekar

Oleh itu harga kos kaki persegi daripada tanah yang boleh digunakan TRX = RM2.32b dibahagikan dengan 29 ekar
= RM1,837 skp

Tidak begitu murah lagi kan?

Lagi pun, 1MDB telah dibiayai dengan hanya RM1 juta wang sebenar dan terpaksa membuat pinjaman. Huh, RM1 juta juga tidak cukup untuk membayar yuran guaman untuk beberapa tawaran tanah.

Oleh itu jika k'jaan tidak membenarkan 1MDB untuk mendapatkan wang daripada aset tanah, maka dimanakah mereka akan mencari wang untuk membayar faedah dan membayar balik pinjaman?

Jika anda tahu formula ajaib, sila beritahu Najib.

Ia benar-benar menyedihkan bahawa orang asing melihat potensi besar yang ada pada TRX seperti yang dirancang oleh 1MDB dan bersedia untuk meletakkan wang mereka di mana yang wajar dan melabur besar-besaran pada harga tinggi yang ditetapkan oleh 1MDB manakala penduduk tempatan yang berat sebelah (dan mungkin mahu 1MDB gagal) melihatnya sebagai bail-out.

2 comments:

ramlan aziz said...

Tolong jgn bodohkn diri...matlamat asal hartanah utk pusat komersial bumiputra d tgh bandaraya...bukan utk kmpulan kecil yg kaya raya .....

Labu8455 said...

"Jika anda tahu formula ajaib, sila beritahu Najib" - ini adalah pertanyaan BODOH dari anda dan ini pula jawapan "kurang bijak" dari saya - dari awal lagi apakah perlu diujudkan 1MDB ? Bukankah berbillion ringgit yang terpaksa dibayar untuk menjelaskan hanya faedah pinjaman dari 42 billion ringgit itu lebih baik jika digunakan untuk kepentingan rakyat tanpa perlu dibebankan dengan GST ? Siapa yang bodoh sebenarnya ? ? ?

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget