KL CHRONICLE: MEDIA STATEMENT by Tunku Abdul Aziz

Saturday, May 30, 2015

MEDIA STATEMENT by Tunku Abdul Aziz



1. Let me say at the outset that it gives me absolutely no joy in having to say to Tun Mahathir Mohamad that by spewing scurrilous lies about 1MDB without any conclusive proof of wrongdoing by the Prime Minister or anyone else for that matter, he has reduced himself, in the eyes of many, to a figure of fun and ridicule.


2. His recent performance in Ipoh was admittedly most amusing and kept the audience in stitches, especially when he threw caution and good manners to the winds by repeating vicious rumours about Najib and his family. It was all too personal. Tun Mahathir Mohamad has to make up his mind whether he relishes the idea of being treated as a stand-up comedian or a responsible, respected and revered leader of men. On current performance he presents himself as an embittered, vindictive man who apparently is prepared to gamble with his reputation in pursuit of an unworthy cause bordering on obsession. His motive is suspect.

3. Tun Dr. Mahathir Mohamad is a bundle of inconsistencies and contradictions. He froths at the mouth every time he accuses 1MDB of causing a staggering RM 42 billion to disappear without a trace. This, as it turns out, is pure fiction, of course. As matters stand today, the figure of RM42 billion that he has used with regular monotony to get at the Prime Minister is shown very clearly as a debt in the company’s books. Company borrowings are a normal part of operating a business as Tun knows only too well. For the sake of good order and in the larger interests of justice and fair play, Tun should eat humble pie, take a deep breath, admit his mistake and apologise to the Prime Minister and the top management of 1MDB whom he has maligned. And while he is about it, will Tun please also apologise to all Malaysians for misleading them?

4. When he was Prime Minister several massive scandals broke out. He cunningly side-stepped the issue of accountability. He explained with that familiar self-satisfied smirk on his face that in the case of the loans given by Bank Bumiputra Finance (BMF) to the Carrian Group and two other Hong Kong companies, when someone who was ‘established’ in the business world asked for a loan, one should not scrutinise his application too closely.  Tun perhaps needs someone to jog his memory a little. During his premiership, but for the grace of God and Petronas this country would have been left high and dry as a result of frenzied institutionalised gambling in several financially disastrous scams involving the Ministry of Finance, Bank Negara Malaysia, and the Employees Provident Fund among other agencies.

5. One of the biggest scandals in world banking history was the BMF affair that cost the country US$800 million. Other loans amounting to US$163 million were made to companies in Hong Kong. These were doubtful loans from the start and had to be written off. We are talking about the early eighties: and the losses if expressed in today’s value would be many times the amounts incurred some 30 years ago.

6. Then there was the ‘Tin Caper’ in which Malaysia played the star role of the ‘Mystery Buyer’ to make a killing by the apparently simple expedient of cornering the international tin market. That cost the country RM660.5 million in losses according to Datuk Seri Lim Keng Yeik, one time minister of primary industries. As if this was not enough, we followed this up with the most notorious financial scandal of all – the foray into the FOREX market using the nation’s reserves to gamble, leaving Bank Negara Malaysia dangerously exposed. Bank Negara Malaysia lost RM30 billion (RM58 billion at today’s value) in this gambling spree. Typically Mahathir denied responsibility and to this day he remains unrepentant, blasé, and unapologetic for the scandals that happen when he was the head of government. His manic gambling with Bank Bumi and BNM money scandalised monetary authorities around the world. Tun Mahathir lost heavily in the tin escapade which saw the collapse of the International Tin Council and the disappearance of the tin industry worldwide. 


7. He effectively turned the once respected Bank Negara Malaysia, the Central Bank of Malaysia, into a rogue institution. In the event, RM30 billion, (RM58 billion in today’s terms) was lost. It took BNM at least 10 years to amortise, and close the books finally in 2003 on this, the most shameful betrayal of trust in our history. BNM was close to being brought to its knees given its colossal exposure and rapidly depleting national reserves. Tan Sri Tajuddin Ramli in his affidavit claimed that he was ordered to buy MAS at a vastly inflated price so that the government could cover the Forex gambling losses.

8. As these losses have never been satisfactorily explained, I urge the government to reopen the Forex case to establish whether any laws had been broken by the Mahathir administration in using the reserves held by Bank Negara Malaysia for the purpose of currency speculation. Those responsible who are still living today should be called to account for their actions. The government owes the people of Malaysia who have been left to pick up the pieces from this financial disaster a duty to effect a proper closure. I will be making a police report to get things started.

7 comments:

ramlan aziz said...

Hehe...inconsistence ha...better watch ur writing tunku...maybe something is not right within...hehe

Abu Bakar said...

Orang macam Tunku Abdul Aziz ni layak ke dilantik ke dalam panel SPRM?

Pendirian dia mengenai 1MDB menunjukkan dia bersikap berat sebelah, pilih kasih yang tak layak untuk menganggotai panel SPRM pun.

Pihak SPRM dan parlimen perlu memecat Tunku Abdul Aziz ini kerana dia telah mencemarkan maruah SPRM dan menyebabkan integriti SPRM dipertikaikan disebakan kelakuannya itu.

Apakah Tunku Abdul Aziz ni adalah salah seorang orang yang terlibat dengan 1MDB, begitu marah dia bila orang kritik 1MDB, apakah dia sendiri adalah perasuah yang bermuka-muka kononnya menentang rasuah?

Pihak berkuasa patut menyiasat Tunku Abdul Aziz ini juga, kerana dia bermati-matian nak menghalang supaya kebenaran dalam penyelewengan di 1MDB ini dari terbongkar, apa motifnya?

Jika sampai keluarkan kenyataan supaya Tun Dr. Mahathir berhenti mempertikaikan penyelewengan di dalam 1MDB, malahan mengugut supaya pihak kerajaan membuka kembali kes melibatkan kerugian kerajaan pada masa lalu, ini adalah suatu tindakan yang sangat terdesak.

Malahan dalam isu kerugian pada masa lalu, telah diketahui sebabnya, malahan rakyat dah lama faham perkara ini.

Yang rakyat tak faham adalah bagaimana dari tunai boleh bertukar menjadi aset, lepas tu berubah menjadi unit dengan tak semena-mena, itu yang rakyat perlu penjelasan.

Melihat kepada perangai dan gelagat Tunku Abdul Aziz ini, sangat jelas dia seorang yang tidak berintegriti, malahan jenis manusia yang boleh dibeli dengan wang ringgit, kalau tidak masakan dia beria-ia dan berhempas pulas untuk mengelakkan isu 1MDB ini dari terbongkar.

Tunku Abdul Aziz ni topeng sahaja kononnya integriti, telus, tapi dia penyeleweng, operangai buruk yang bersarang dalam hati dan pemikirannya itu.

Abu Bakar said...

Najib 'membeli' manusia tolol macam Tunku Abdul Aziz ini, dia masuk DAP dulu pun sebab dapat tempat dalam kepimpinan DAP, kemudian keluar dari DAP mungkin sebab ada 'deal besar' dengan Najib.

Lepas tu lihatlah Zaharain Hashim, lepas keluar dari PKR, dapat jadi Duta, kemudian macam Ezam, Lokman Nor Adam, mereka ini dahulunya dalam PKR, kemudian menjadi pengikut Najib dengan imbuhan tertentu, tetapi mereka tak memberikan kesan yang bagus kepada kerajaan pun.

Mengutip orang yang tak berguna dari pembangkang ni ibarat membawa masuk sampah ke dalam kerajaan, sudahlah tak ada kualiti, malahan bukannya nak membantu parti, menyusahkan parti lagi, menyusahkan kerajaan juga.

Tengok macam Zaharain, dia sendiri yang kata Najib ni anak orang kaya, anak bangsawan, kononnya tak hairanlah Najib ni bermewahan dengan bini dia, sebab keturunan orang kaya, itu ke jawapan untuk media luar negara oleh seorang duta? Duta taraf apa kalau jawapan seperti orang bodoh sedemikian rupa? Lepas tu menyalahkan Tun Dr. Mahathir pula, inilah kerja mereka ini, mereka 'berak' tengah jalan, lepas tu tuduh orang lain pula.

Abu Bakar said...

Pasal BMF itu pun, kes itu bermula sejak Tun Dr. Mahathir belum jadi Perdana Menteri lagi, sejak tahun 1980 perkara itu berlaku, apahal tak buat siasatan terhadap Perdana Menteri ketika itu juga?

Kes mengenai penjualan MV Augusta dengan harga Euro 1.00 kepada Givi Spa di mana setahun selepas itu, Givi Spa dapat jual syarikat itu dengan harga Harley Davidson dengan harga lebih Euro 100 juta tak mau suruh buka jugakan?

Kes penjualan ekuiti dalam syarikat Transnasional serta saham Telekom kepada entiti asing yang berkaitan dengan kerajaan asing masa Pak Lah dulu pun buka jugalah, orang yang disyaki terlibat pun masih jadi Menteri zaman Najib sekarang ini.

Lepas tu, tak pasal urusniaga tanah di Singapura iaitu tanah stesen keretapi KTMB di Tanjong Pagar serta landasan keretapi dari Woodlands hingga ke Tanjong Pagar yang mana diuruskan oleh Najib hingga menyebabkan kerugian kepada negara, tak mau dibangkitkan jugakah oleh Tunku Abdul Aziz?

Malahan sila siasiat mengenai Wilayah Pembangunan Iskandar yang kelihatan mahu mensabotaj pelabuhan Pasir Gudang di mana kawasan laut makin banyak ditambak hingga mengecilkan kawasan perairan selat Johor, itu pun patutnya Tunku Abdul Aziz perlu bangkitkan juga.

Tak cukup dengan itu, isu Tambak Johor, kalau Najib kata nak buat jambatan lurus ke Singapura, itu semua kerja gila,kerana kalau buat jambatan lurus ke Singapura, tak adalah laluan kapal yang boleh lalu di bawah jambatan itu, kerana mana bleh buat jambatan dengan begitu curam, perlu ingat panjang tambak johor lebih kurang 1 KM sahaja.

Malahan tambah lagi dengan projek Keretapi Laju Singapura - Kuala Lumpur, apakah mahu memusnahkan terus laluan kapal supaya boleh belar dari selat melaka ke laut china selatan melalui selat johor, kerana kalau buat projek berkenaan, takkan nak buat landasan kerepi yang curam, sebab kata nak buat jambatan lurus ganti tambak johor?

Tunku Abdul Aziz buat buta mengenai semua salah laku berkenaan kerana dia begitu terdesak untuk menghalang Tun Dr. Mahathir dari mendedahkan kebenaran mengenai 1MDB, sebab itulah dia hanya tumpukan kes melibatkan Tun Dr. Mahathir sedangkan kes berkenaan dah lama diketahui umum sebabnya, tapi dia ungkit balik supaya Tun Dr. Mahathir berhenti membongkar penyelewengan Najib dan 1MDB ini.

Budak darjah satu pun tau menilai integriti buruk Tunku Abdul Aziz ini, entah-entah dia sendiri terlibat dengan penyelewengan dalam 1MDB ini, sebab itu dia takut sangat hal ini terdedah kepada umum.

Abu Bakar said...

Peruntukkan yang begitu besar, lebih kurang RM 700 juta untuk program bini Najib iaitu PERMATA, pasal apa Tunku Abdul Aziz tak bangkitkan hal ini?

Kerana atas dasar apa PERMATA itu dapat peruntukkan kerajaan sebanyak RM 700 juta?

Rosmah bukannya menteri, atas dasar peruntukkan apa peruntukkan diberikan kepadanya?

Malahan Rosmah menggunakan kemudahan kerajaan untuk ke program yang kononnya mewakili kerajaan Malaysia seperti program di Dubai dan Sri Lanka sebelum ini, atas kapasiti apa? Rosmah ni Menteri ke? Timbalan Menteri ke? Senator ke? Kerana Rosmah ni bukannya ADUN, Ahli Parlimen, Senator, atau pegawai kerajaan, malahan bukannya Pengerusi JKKK pun, atas dasar apa Rosmah nak mewakili kerajaan Malaysia?

Isu penyelewengan sebegini, pasal apa Tunku Abdul Aziz buat tak nampak? Sebab melibatkan bini tuan kepada Tunku ABdul Aziz, sebab itu dia buat-buat tak nampak, dasar pembela kemungkaran.

Fikir said...

aisehman

This man hated UMNO and was FOOLED into joining the communistic DAP as a towering Malay - only to haughtily resign in DISGUST.

He condemned Lim GE and declared he was insulted by LGE offers. In fact he also called LGS "biadap".

Now he's suddenly fighting for UMNO? My my, instead of asking the great statesman to apologise for expressing the rakyat's concerns, this wannabe politician should instead ask kangkung to resign for telling LIES in parliament.

He should also investigate hippo's NEW found wealth and her eerie practices.

All prepaid, postpaid and fullypaid bloggers are accomplices in 1MDB coverups.

Rezeki haram jangan disentuh. Tunggu saja - balak akan datang lagi dibawah pemerintahan kangkung dan hippo.

Rizal Zainal said...

Marah brtul cik abu bskar bila mentornya d telanjangkn , encik abu bakar jgn la sentap sangt dh tentu tuanku abdul aziz tu dlu orng politik dan dh tentu dia lbh thu dr tuan ,

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget