KL CHRONICLE: @AnthonyLoke Akui Arwah Nik Aziz Punca Utama UMNO & PAS tidak Bersatu

Friday, February 13, 2015

@AnthonyLoke Akui Arwah Nik Aziz Punca Utama UMNO & PAS tidak Bersatu



Mengingati Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Liew Chin Tong, mengenang Mursyidul Am PAS itu kerana berjaya menyelamatkan Pakatan Rakyat (PR) apabila berjaya menghalang cubaan membentuk kerajaan perpaduan Islam Umno-PAS di Selangor selepas Pilihan Raya Umum 2008.

Pengarah Pendidikan Politik DAP itu berkata, kini juga tiba masanya untuk parti pembangkang itu kembali sehaluan.



"Nik Aziz merupakan lelaki yang bijak. Jelas dalam tindakannya. Beliau menyelamatkan Pakatan pada 2008 selepas terdapat cubaan membentuk kerajaan perpaduan Islam di Selangor.


"Ini minggu yang amat menyedihkan untuk Pakatan dan ada keperluan untuk bertindak sehaluan," katanya, ketika ditemui The Malaysian Insider selepas forum anjuran Malaysiakini di Petaling Jaya lewat malam tadi.

PAS dan Kelantan kehilangan pemimpin mereka yang paling berpengaruh, apabila Nik Aziz menghembuskan nafasnya yang terakhir pada umur 84 pada jam 9.45 malam tadi di rumahnya di Pulau Melaka, Kota Baru, Kelantan selepas sekian lama mengidap barah prostat.

Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa yang berada di rumahnya mengesahkan perkara ini kepada The Malaysian Insider.

Berada di sampingnya ialah isteri serta anaknya serta pemimpin PAS yang datang ke rumahnya di selepas mengetahui beliau sakit tenat sejak beberapa hari lalu.

Salah seorang daripada panel forum itu, Naib Presiden PKR Chua Tian Chang turut berkata, ciri-ciri tulen ajaran Islam yang menghormati semua agama jelas terpancar daripada pentadbiran beliau.

"Beliau adalah seorang lelaki yang lemah lembut. Inspirasi untuk ahli politik muda. Beliau mentadbir berdasarkan teladan.

"Prinsipnya adalah nilai sebenar Islam dan menghormati semua agama. Nik Aziz sentiasa melihat gambaran yang lebih besar apabila berbincang tentang isu melibatkan kepentingan awam. Kita akan merindui kebaikan beliau, dan sifat lucu beliau," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan Nasional PAS Datuk Mujahid Yusof Rawa yang turut hadir sebagai panel forum berkenaan berkata, berita mengenai kematian Nik Aziz itu amat mengejutkan, dan beliau turut sedih dengan pemergian tokoh berkenaan.

"Saya rasa amat sedih, terkejut mendengar berita tentang pemergian Nik Aziz. Beliau sakit hampir dua bulan lebih di hospital, keadaan beliau semakin buruk setiap hari.

"Pemergian dia walaupun kita agak terkejut, kebetulan sehari selepas Anwar dipenjarakan, itu menambahkan lagi kesedihan kita hari ini," katanya.

Menurut Ahli Parlimen Parit Buntar itu lagi, kematian Nik Aziz adalah bulan yang menyedihkan untuk PR, lebih-lebih lagi beliau menghembuskan nafas terakhir dua hari selepas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan selama lima tahun.

"Saya yakin peninggalan beliau akan beri semangat untuk kita teruskan dan perjuangkan.

"Saya akan ke Kota Baru malam ini, untuk memberi penghormatan terakhir, ini adalah hari menyedihkan untuk rakyat Malaysia, bukan sahaja PAS, beliau ada kejayaan sendiri di Kelantan, berjuang menentang ketidakadilan," katanya.

"Secara keseluruhannya, ini adalah bulan menyedihkan buat PR. Anwar dan Nik Aziz adalah pemimpin besar. Nik Aziz pemimpin instrumental buat PR."

Penaung NGO Negara-Ku Datuk Ambiga Sreenevasan turut melahirkan simpatinya, dan menyifatkan Nik Aziz seorang lelaki yang berperketi mulia.

"Nik Aziz lelaki yang baik, cintakan kedamaian, beliau bercakap dengan penuh bersemangat dan berani.

"Saya ucapkan takziah kepada keluarga beliau, walaupun kami hanya sekadar bertemu, tetapi tidak pernah berbual panjang," katanya

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/nik-aziz-selamatkan-pakatan-halang-kerajaan-perpaduan-di-selangor-pada-2008#sthash.LwWTaZqx.dpuf

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget