KL CHRONICLE: Akhirnya Blogger Pro Pembangkang Milosuam dipenjara 2 tahun akibat artikel fitnah tentang pencerobohan Sulu di Lahad Datu

Monday, January 19, 2015

Akhirnya Blogger Pro Pembangkang Milosuam dipenjara 2 tahun akibat artikel fitnah tentang pencerobohan Sulu di Lahad Datu

Perasaan pilu dan sayu apabila jenazah perajurit negara dibawa pulang akibat terkorban dalam insiden Lahad Datu
Mahkamah Majistret Kota Kinabalu menjatuhkan hukuman penjara ke atas blogger Pro pembangkang Milosuam atau nama sebenar Yusuf al-Siddique mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan berikutan satu artikel yang ditulisnya mengenai pencerobohan Sulu pada Jun 2013.
Yusuf berdepan hukuman penjara sehingga 2 tahun mengikut pendakwaan itu.


Kumpulan peguam Liberal yang mewakili tertuduh, Lawyers For Liberty hari ini mengecam hukuman dijatuhkan ke atas anak guamnya itu disifatkan tidak adil hanya kerana pendakwaan dibuat di Kota Kinabalu sementara Yusuf seorang blogger berpangkalan di Kuala Lumpur.
"Milosuam didakwa di Kota Kinabalu walaupun beliau sebenarnya berpangkalan di Kuala Lumpur.
Yusuf dituduh atas dakwaan "menyebabkan rasa takut" kerana menyiarkan artikel di blognya  bertajuk "Maklumat sulit: Pendatang asing bakal cetus huru-hara di Sabah".
Krisis pencerobohan Lahad Datu 2013 mengaitkan insiden diplomatik yang berlaku di antara Malaysia dan Filipina sejurus selepas 235 rakyat Filipina yang sebahagiannya bersenjata mendarat di Kampung Tanduo, daerah Lahad Datu, Sabah pada 11 Februari, 2013.
Kumpulan tersebut yang menggelar diri mereka sebagai Angkatan Keselamatan Diraja Kesultanan Sulu dan Borneo Utara dihantar oleh Jamalul Kiram III yang merupakan salah seorang daripada pihak yang menuntut takhta Kesultanan Sulu.
Kiram berkata matlamat mereka menuntut kembali wilayah mereka di bahagian timur Sabah (bekas Borneo Utara) yang masih tidak dapat diselesaikan.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget