KL CHRONICLE: Deregulasi Tambang Bas Sekolah, Ini Pendapat Kami di #KLChronicle

Monday, October 20, 2014

Deregulasi Tambang Bas Sekolah, Ini Pendapat Kami di #KLChronicle



Baru-baru ini SPAD telah mengeluarkan satu kenyataan akhbar yang mengatakan bahawa mulai 1 Januari 2015 tambang bas sekolah akan di deregulasi. Dalam bahasa yang mudah, kerajaan tidak akan lagi mengawal tambang bas sekolah dan akan membuka tambang bas sekolah ditentukan sendiri oleh kuasa pasaran i.e. "market forces" . Ini bagi memastikan para ibu-bapa akan dapat the best price dan juga pengusaha bas dapat menawarkan tambang bas yang mereka rasa berpatutan.



Bagi kami di #KLChronicle, tindakan SPAD ini adalah satu win-win situation bagi rakyat Malaysia dan pengusaha bas. Tidak akan ada lagi kes dimana ibu-bapa meluahkan rasa tidak puas hati mereka tambang bas terlalu tinggi dan membebankan disamping itu pengusaha bas juga tidak boleh "complain" bahawa tambang bas terlalu rendah dan mereka mengalami kerugian. 

Dengan langkah deregulasi ini, jika pengusaha bas kenakan harga yang tinggi, mereka tidak akan mendapat penumbang lalu mereka akan mengalami kerugian kerana ibu bapa akan mencari pengusaha bas lain. Jika mereka tawarkan harga 'below market price' pun meraka akan rugi jadi sekarang ini "the ball is in the bas operator's court" dan yang menang adalah ibu-bapa. You get to choose the best price for your kids to school. Bagi kami this is a good move by SPAD dan banyak lagi monopoli serta regulation tambang harus dimansuhkan dan biar "market forces" take over pricing dalam sistem pengangkutan. 

Kenyataan penuh SPAD adalah seperti dibawah:

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget