KL CHRONICLE: Kenapa Menteri KDN @Zahid_Hamidi Tunduk Kepada Desakan Pengkhianat?

Friday, April 11, 2014

Kenapa Menteri KDN @Zahid_Hamidi Tunduk Kepada Desakan Pengkhianat?



Kerajaan masih tidak belajar dari kesilapan yang lalu. Setelah banyak perkara kerajaan layan dan ikut sahaja desakan oleh orang Cina. Kali ini, 1000 orang Cina yang telah buang passport Malaysia, pergi ke United Kingdom, mohon warganegara British tetapi ditolak kini mahu pulang. Kerajaan kita pula dengan sewenang-wenangnya setuju terima mereka balik. Masalah disini, this will set a very bad precedence kepada future cases, dimana jika seorang itu lepaskan status warganegara, kemudian hendak jadi warganegara Malaysia semula kerajaan akan benarkan. Begitu? 

Jadi mana "value" menjadi warganegara Malaysia? Suka hati boleh tolak, suka hati boleh terima. Saya haraplah menteri KDN yang juga Naib Presiden UMNO ni dapat evaluate betul-betul perkara ini sebelum membuta tuli benarkan pengkhianat sebegini balik. Jika kali ini dibenarkan, saya pasti ianya akan berulang berkali-kali. 


Baca Selanjutnya:




Dimaklumkan ada lebih kurang 1000 orang Cina Malaysia yang tidak berwarganegara di United Kingdom.



Mereka berhijrah ke sana dan sama ada mengoyak/membakar/membuang pasport Malaysia milik mereka dengan harapan negara UK akan menerima mereka sebagai warganegara disana.



Namun,UK menolak. Dalam keadaan tersepit, mereka meminta bantuan kerajaan Malaysia balik. Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi kini mengorak langkah untuk membantu mereka.



Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ahli Parlimen DAP Tanjung, Ng Wei Aik berkata kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.



Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.



"Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA.



"Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.

2 comments:

Unknown said...

Aduyaii apa nak dilayan org2 mcm ni...

RSOthman said...

Kalau 1000 tu profesional, kurang2 kuranglah 1000 professional CINA DAP kat tanah air kita! Dt Zaid amat berharap sangat 1000 undi dari mereka ke? Alahai.... Tak belajar2 lagi ke Dato'? Dulu mula mula pegang KDN, brutal sungguh! Sekarang lebih kurang menteri amaran jer! Gangster baru pun dah banyak yg tumbuh! Kedai mesin judi pun dah meriah semula. Nak tunggu PRU14 baru nak ambil tindakkan? Nak jadi populis juga ke? Kekadang tertanya tanya adakan Zaid Hamidi ni masih mempunyai roh 'ANWAR' dlm jiwanya?

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget