KL CHRONICLE: BUKTI @anwaribrahim BUKAN PEJUANG PENDIDIKAN CINA #Kajang #KLChronicle

Friday, March 7, 2014

BUKTI @anwaribrahim BUKAN PEJUANG PENDIDIKAN CINA #Kajang #KLChronicle

Salleh Said Keruak
#KLCHronicle : Terima Kasih Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak yang telah membongkar sikap dan tindakan Anwar Ibrahim semasa beliau menjadi Menteri Pendidikan. Pada pendapat saya, Anwar Ibrahim sangat beruntung kerana mempunyai penyokong Cina DAP yang telah terbukti mudah lupa dengan apa yang telah dilakukan oleh Anwar Ibrahim terhadap mereka. Mereka menentang Barisan Nasional tetapi tidak sedar musuh sebenarnya berada hanya di depan mata. Saya sangkakan orang Cina DAP ini bijak, rupa tidak juga. Mereka mudah diperbodohkan oleh Anwar Ibrahim semata-mata untuk menjadikanya (Anwar) Perdana Menteri Malaysia. 


Pengundi Cina di Kajang perlu memikirkan bahawa calon PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan pejuang pendidikan Cina.
Menurut Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, Anwar ketika menjadi Menteri Pelajaran pada tahun 1986 cuba memecah-belahkan tulang belakang kepada pendidikan Cina dan mengasimilasikan sekolah-sekolah Cina ke dalam arus perdana pendidikan nasional.
“Dan itu adalah salah satu sebab mengapa orang Cina tidak menyokong Barisan Alternatif dalam pilihan raya umum tahun 1999 dan 2004,” tulis beliau dalam posting terbaru blognya www.sskeruak.blogspot.com
Katanya, Kajang dilihat sebagai pusat tidak rasmi pendidikan Cina.
“Adalah lebih baik jika pengundi Cina di Kajang untuk mengingati kenyataan  bahawa Anwar tidak pernah dianggap sebagai rakan kepada pendidikan Cina seperti mana kepura-puraan beliau kini,” katanya.
Beliau menambah apabila kontroversi pelantikan di sekolah-sekolah Cina ini dibangkitkan pada tahun 1987, Anwar berdegil dan memilih untuk tidak mengubah pendiriannya .
“Dan ini telah mencetuskan protes di kalangan ahli-ahli Barisan Nasional sendiri , yang akhirnya menyebabkan  Operasi Lalang tidak lama selepas itu ,” dakwanya.
Dr Salleh yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah berkata hal ini adalah bukan sahaja isu yang menjadi kebimbangan pembangkang.
“ Malah dalam Barisan Nasional juga berpendapat bahawa Anwar bukan sahaja salah tetapi juga sangat sombong dengan cara yang beliau mengendalikan isu itu,” ujarnya.
Beliau mendakwa hari ini Anwar cuba untuk mempamerkan dirinya sebagai rakan kepada pendidikan Cina.
“Pengundi Kajang perlu serius memikirkan perkara ini dengan lebih teliti lagi,” jelasnya.
Beliau berkata pada 11 Oktober 1987, perhimpunan yang dihadiri oleh 2,000 orang telah diadakan oleh Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia ( juga dikenali sebagai Dong Jiao Zong) di bangunan Persatuan Hainan di Kuala Lumpur, yang turut disertai oleh ahli-ahli politik daripada Persatuan Cina Malaysia (MCA ) , Parti Tindakan Demokratik (DAP) , Gerakan dan parti berasaskan kaum Cina yang lain.
“Ucapan-ucapan yang terarah kepada provokasi perkauman telah dibuat dan mesyuarat itu memutuskan untuk sekolah-sekolah Cina mengadakan tindakan memboikot  selama tiga hari jika kerajaan tidak menyelesaikan isu pelantikan tersebut,” katanya.
Beliau menambah Operasi Lalang pada 27 Oktober 1987 menyaksikan penangkapan 106 orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri ( ISA ) dan pembatalkan lesen penerbitan bagi dua akhbar iaitu The Star dan Sin Chew Jit Poh dan dua akhbar mingguan, The Sunday Star dan Watan .
MenurutWhite Paper yang menjelaskan penangkapan yang dilakukan, pelbagai kumpulan telah memainkan isu-isu sensitif dan seterusnya mewujudkan ketegangan kaum di negara ini berkaitan dengan perlantikan lebih kurang 100 penolong kanan dan pengetua ke sekolah-sekolah vernakular Cina oleh  Kementerian Pelajaran.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget