KL CHRONICLE: Analisis #PRU13 : Untuk Mengambil Hati Anak Muda, KIni Nik Aziz Kini Umum Pengganti Jawatan MB Tetapi Nama "Rahsia" #Manifestobukanjanji #TolakPR #BNBagus #PRU13 #GE13 #Najib4PM #TukarKelantan

Saturday, May 4, 2013

Analisis #PRU13 : Untuk Mengambil Hati Anak Muda, KIni Nik Aziz Kini Umum Pengganti Jawatan MB Tetapi Nama "Rahsia" #Manifestobukanjanji #TolakPR #BNBagus #PRU13 #GE13 #Najib4PM #TukarKelantan


Sehari dua menjelang PRU-13 tiba-tiba sahaja Nik Abdul Aziz Nik Mat mengumumkan sudah ada calon pengganti untuk jawatan Menteri Besar Kelantan yang telah disandangnya sejak 23 tahun lalu. Siapa nama penggantinya tidak disebut, kononnya rahsia.



Pengumumannya itu tentulah mengundang spekulasi hangat memandangkan selama ini Mursyidul Am PAS itu sering mengelak dari menjawab persoalan tersebut sebaliknya kerap menegaskan akan memikul jawatan itu sampai mati atau selagi orang PAS masih memerlukannya.

Bila sekarang dalam keadaan angin ribut tiada tapi dia sendiri yang terhegeh-hegeh mengumumkannya, itu bermaksud ada sesuatu yang tak kena sedang berlaku dalam PAS. Kalau tak disebabkan masalah kesihatan mungkin juga kerana orang PAS sudah tidak memerlukannya.

Sebetulnya isu penggantinya sengaja ditimbulkan oleh Nik Aziz selepas menyedari faktor dirinya sebagai tonggak kekuatan PAS Kelantan selama ini sudah agak goyang dari biasa disebabkan semakin ramai rakyat Kelantan yang bangkit mempersoalkan kemampuannya mengurus tadbir negeri.

Hakikat itu semakin jelas apabila kebangkitan Gelombang Merah dari hari ke sehari telah menenggelamkan pengaruhnya sehingga akhirnya baru disedari disebabkan dirinya PAS bakal tewas teruk dan akan kehilangan Kerajaan Kelantan yang diterajuinya sejak dua dekad lalu.

Mengikut analisis terkini di pihak PAS Kelantan menjelang hari-hari terakhir kempen PRU-13 menunjukkan paling tinggi PAS cuma mampu menang tidak lebih dari 20 kerusi DUN berbanding jumlah keseluruhan 45 DUN di Kelantan.

Bertindak atas laporan itulah Nik Aziz segera mengumumkan sudah ada nama lain sebagai calon penggantinya. Ia satu langkah luar jangka yang dilakukan dengan harapan dapat meredakan kebangkitan rakyat di samping mengelakkan PAS dari kalah.

Ia boleh diibaratkan seumpama menekan butang panik tapi sudah agak terlambat kerana asakan Gelombang Merah untuk menukar PAS kepada UMNO sudah menyelinap ke hampir segenap hati nurani rakyat dan perubahan yang sekian lama dinantikan ini tetap akan direalisasikan.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget